Verder naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Carolien Duistermaat - WaarBenJij.nu Verder naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Carolien Duistermaat - WaarBenJij.nu

Verder naar Chiang Mai

Door: Carolien

Blijf op de hoogte en volg Carolien

10 Februari 2019 | Thailand, Chiang Mai

We zijn dus inderdaad naar China Town geweest met een geweldige omweg, dankzij Jan’s inmiddels beroemde “lusje erbij”. Ik kon nog net voorkomen dat we door de tolpoortjes de snelweg opliepen. En Jan, al wapperend met de plattegrond, maar blijven zeggen dat China Town echt die kant op is. Dat zal wel Jan, maar ik ga toch echt niet langs de snelweg lopen. De stemming zat er dus al vroeg goed in.

Omdat we voor ons vertrek naar Thailand een paar keer naar “Frans Bauer in Hong Kong” hadden gekeken, wisten we waarom een heleboel stalletjes van alles van papier verkochten, zoals auto’s, schoenen, overhemden, make-up artikelen, geld enz. Deze items worden verbrand om overleden familieleden te eren; was je opa tijdens zijn leven helemaal gek op auto’s, dan verbrand je een auto voor hem. En dat is wat we vandaag op heel veel plekken zagen. Overal waren altaartjes gebouwd en daar werd, meestal in een ijzeren vat, van alles verbrand.

Omdat we inmiddels al een mooi poosje onderweg waren was het hoog tijd voor een koud biertje, dus laten we maar weer naar Rivervieuw gaan. Wij weer lopen en lopen en lopen en na een uur kwamen we bij de rivier en waren we volgens mij veel te ver gelopen. Jan dacht ook niet dat we de rivier over moesten, maar hij wil dus gewoon doorlopen. Gelukkig zag ik een tuktuk staan; de chauffeur uitgelegd waar we heen wilden, want voor ons is de Rivervieuw inmiddels een begrip, maar die Thai had er nog nooit van gehoord. Ik nog onderhandelen over de prijs omdat het volgens ons maar een héél klein stukje was, bleek dat we wel zo’n 4 km terug moesten, haha.

’s Avonds met een taxi opgehaald bij ons hotel en naar het treinstation gebracht voor de nachttrein naar Chiang Mai, volgens de reisbeschrijving een hele belevenis. Oke, was zeker niet vervelend; hebben ons eigenlijk prima vermaakt, mede dankzij een stel gezellige mannetjes (die niet van elkaar af konden blijven) en die de restauratie bestierden. Het meest spannende vond ik echter, om gehurkt op de w.c. proberen mn evenwicht te bewaren.

Inmiddels zijn we een paar dagen in Chiang Mai en hebben al verscheidene uurtjes doorgebracht op de Nightbazar en in de oude, ommuurde stad. Vooral de oude stad is leuk met zn vele kloosters, winkeltjes, restaurantjes en bars. Helaas is het er niet autovrij, dat zou e.e.a. een stuk relaxter maken. Ook wordt er officieel geen alcohol geschonken tussen 14.00 en 17.00 uur, maar we hebben al een paar restaurantjes/barretjes ontdekt die zich daar niet aan houden of er heel lucratief mee om gaan, zoals bier in een kartonnen beker serveren (:

Ook hebben we een bezoek gebracht aan de Gouden Driehoek, het drielandenpunt waar Thailand, Laos en Myanmar aan elkaar grenzen en dat vroeger vooral bekend stond vanwege de papaverteelt en de handel in heroïne. Hier een boottochtje gemaakt op de Mekongrivier en even in Laos naar de markt geweest. Vervolgens naar de witte tempel, de Wat Rong Khun in Chiang Rai. Indrukwekkend, maar het is hoogseizoen in Thailand en dat was hier zeker te merken; tsjonge wat een mensen! Op de terugweg nog even langs de "Longnecks". Mooi om dit nog een keer gezien te hebben, want het gaat verdwijnen; de jonge generatie wil het niet meer en dat kan ik me goed voorstellen, want het is toch een behoorlijke belemmering bij alles wat je doet.
Al met al was dit een hele lange dag van 's morgens 07.00 tot 's avonds 23.00 uur.

Tijdens onze excursies hebben we natuurlijk Thaise gidsen. Ze spreken misschien best goed Engels, maar wij kunnen er niet veel van maken. Ze rebbelen aan één stuk door, vertellen 3 keer hetzelfde, eindigen iedere zin met “jaaaaah, jaaaah” en ze spreken de "r"niet uit, of ze gebruiken in plaats daarvan de "l". Op een gegeven moment ging het als volgt: Gids: “you wanna go to lestloom?” Wij: “euhhh……..oh, de w.c., no thank you”. Gids: “last chance for lestloom, is flee!!” Wij: “euhhhh…….oh, tis gratis (zou hij nu denken dat wij onze darmhuishouding zodanig kunnen programmeren dat dat enig verschil maakt), no thank you, haha”. Gek volk die Thai.

Eén van de grote trekpleisters van Chiang Mai is de "sunday-market" en vandaag was het zondag. Sinds we hier zijn hebben we bijna iedere dag door deze straat gelopen, dus we waren wel benieuwd wat er op zondag dan anders zou zijn. We waren tegen 13.00 uur naar het centrum gelopen en tijdens de lunch zagen we al de nodige bedrijvigheid. Allemaal auto's die spullen uit kwamen laden en hier en daar verrees al een kraampje. Echter om 16.00 uur begon de markt pas echt. Toen werd de straat afgesloten voor verkeer en stond het er werkelijk bomvol met kraampjes; zelfs de kloostertuinen werden helemaal volgebouwd. Overal klonk muziek, heel veel door minder-validen, en via een luidspreker werden hele verhalen verteld. Geen idee waar dat over ging natuurlijk. Tot plotseling om 18.00 uur er in het Engels gevraagd werd om even stil te staan en de Thaise vlag te eren terwijl het volkslied gespeeld werd.

Morgen is het weer vroeg dag, want om 07.00 uur worden we opgehaald en dan vertrekken we naar Pai.

• 10 Februari 2019 - 14:20

Ria Van Zeijst:

Wat een leuk verhaal weer .We verheugen ons alweer op het volgende,en stiekem toch wel jaloers op jullie.

• 10 Februari 2019 - 16:19

Lilian:

Hey Jan & Carolien, ik zie dat jullie toch maar weer eens buiten Europa op pad zijn. Zie aan de datum dat jullie een heerlijk, lange periode op reis zijn. Doen jullie alleen Thailand aan of gaan jullie ook naar andere landen in de buurt?(Vietnam, Laos, Cambodja) Ik ga in ieder geval via jullie reisverhalen meegenieten. Veel plezier!

• 10 Februari 2019 - 16:38

Lucie:

Hahaha dat wordt schiijten op gevoel C en J en goed voor je evenwicht. Kijk weer uit naar het volgende verslag.

• 10 Februari 2019 - 21:10

Cindy & Pascale:

Heerlijk verhaal om te lezen. Herkenbaar ook. De riverview hebben we op de fiets nog aan ons voorbij zien gaan, middenin een nauw straatje. We waren wel toe aan een biertje, maar moesten bij de etappe blijven. En na het fietsen hadden we geen idee meer waar het lag. Wij begrijpen die tuk tuk wel...

• 10 Februari 2019 - 23:46

Joke En Ton:

Hoi luitjes,
    Zitten nu aan een uitgebreid ontbijt in het centrum hotel te genieten van jullie verslag. Zo herkenbaar!!
    De gidsen zijn echt onverstaanbaar en klinken allemaal hetzelfde.
    De riverview hebben we niet gevonden maar genoeg andere kroegjes in Chinatown. We hebben genoten daar.
    Morgen richting kanchanaburi.
    Nog 1 dag in Bangkok.
    Jullie nu richting Pai. De weg met de 762 bochten!!!!!!!!

• 11 Februari 2019 - 08:09

Nel En Jo:

Weer een prachtig verhaal. Je kunt zien dat jullie er van genieten eindje omlopen en dan een lekker drankje

• 11 Februari 2019 - 12:34

Berry & Angelique:

Hallo Globetrotters!

Dank voor weer een leuk en mooi reisverslag! T's alsof we er zelf bij zijn. En er gaat niets boven een lekker koud Singha biertje in zo'n koelertje maar hoe is het met het gebrek aan een mooi wit wijntje? Hebben jullie al afkick verschijnselen? Anders misschien een beetje heroine mee smokkelen uit de Golden Triangel en proberen te ruilen tegen een mooie Sauvignon. Prijzen zijn ongeveer vergelijkbaar, kan ik me nog herinneren.. :-) En jullie gaan ca 3 maanden overwinteren in een ver en avontuurlijk en exotisch land en de voorbereiding bestaat uit het kijken naar Frans Bauer? Geweldig, dat belooft vast nog een paar spannende reisverslagen... :-) We verheugen ons erop! Tot het volgende verslag en installeer ff Google Maps op de telefoon van Jan.. :-) Have fun daar! Sawaddie krap.

• 11 Februari 2019 - 18:17

Thea Van Broekhuijsen:

Hey Duistermaatjes in Thailand wat een heerlijk land.Wij hebben zo genoten daar en dat doen jullie ook.Lekker naar een Bountyeiland en eten uit de wok en bijzonder vriendelijke mensen. Wij hebben een fietstocht gemaakt door een tuindersgebied zoals de Heuve.Een mooie tijd daar,wij krijgen ook een zonnetje (.ja ja )deze week groet van ons beiden

• 13 Februari 2019 - 04:07

Fred:

Hé Duistermaaten, geweldig verhaal weer Carolien! Je weet dat ik niet jaloers was toen jullie zouden gaan, maar dit veranderd na elk verslag.